Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Data publikacji:
22-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP Intercity otrzymało ponad 1 mld zł z KPO na tabor
fot. JR
Do PKP Intercity wpłynęła druga transza dofinansowania z KPO – 147 mln zł. Do tej pory przewoźnik otrzymał ponad 1 mld zł, z przewidzianych do 2026 roku 2 mld 162 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone na zakup 56 nowych lokomotyw oraz modernizację 248 różnego typu wagonów. Dzięki temu pasażerowie będą mogli szybko i wygodnie podróżować po Polsce.

W październiku 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na bezzwrotne wsparcie w kwocie 2 mld 162 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Poziom wsparcia ze środków UE wynosi ponad 94 procent wydatków kwalifikowanych. W kwietniu 2025 roku przewoźnik otrzymał 874,5 mln zł, a teraz wpłynęło z KPO ponad 147 mln zł. Pieniądze są wykorzystywane na sfinansowanie zakupu 56 nowoczesnych lokomotyw o wartości 1 mld zł i modernizację 248 różnych typów wagonów o wartości 1,2 mld zł. Warunkiem otrzymania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich inwestycji do połowy 2026 roku.

Nowoczesne i wygodne pociągi produkowane w Polsce

Dzięki środkom z KPO PKP Intercity sfinansuje zakup 56 lokomotyw Griffin osiągających prędkość 160 km/h. Nowe pojazdy pozwolą szybciej i bezpieczniej podróżować po Polsce oraz zapewnią punktualne przejazdy. Ponadto, dofinansowanie z KPO pokryje koszty związane z modernizacją 248 wagonów. Będą one wyposażone w wygodne fotele ze stolikami, indywidualne oświetlenie, klimatyzację, system informacji pasażerskiej. W puli wagonów znajduje się również 50 specjalnych pojazdów COMBO dostosowanych do potrzeb różnych grup pasażerów: osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, osób starszych czy rowerzystów. Wagony i lokomotywy będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje, np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski.

Kontrakty na wagony i lokomotywy, objęte wsparciem z KPO, są realizowane wyłącznie przez polskich producentów. Modernizacją wagonów zajmują się: poznańska Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Z kolei Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.

PKP Intercity już od 2007 roku otrzymuje środki z UE. Do tej pory dofinansowanie unijne zostało przyznane 14 projektom przewoźnika, z czego 12 zostało już zrealizowanych. Łączna kwota przyznanego wsparcia to prawie 5,3 mld złotych dla projektów o wartości 11 mld złotych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Roman Czubiński 18 marca 2025

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

KPO: Dofinansowanie nie dla Polregio. Zyskają inni przewoźnicy

Biznes

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

Prawo i polityka

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Zobacz również:

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Tabor i technika

KPO: 6 EZT dla Małopolski. Jest szansa na 14

Roman Czubiński 18 marca 2025

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Pasażer

POLREGIO bez środków z KPO. Zyska Mazowsze i Pomorze Zachodnie?

Łukasz Malinowski, współpraca Jakub Rösler 24 grudnia 2024

KPO: Dofinansowanie nie dla Polregio. Zyskają inni przewoźnicy

Biznes

PKP PLK: Ruszyły przetargi na inwestycje z KPO. To linie 132 i 355

Infrastruktura

PLK: 500 mln złotych z KPO zagospodarujemy lepiej

Prawo i polityka

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Infrastruktura

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rewizję polskiego KPO

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej 16 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5